MAN Bus Sp. z o.o. jest polskim przedsiębiorstwem, które wchodzi w skład koncernu MAN, znanego na rynku europejskim z produkcji wysokiej jakości pojazdów. Specjalizuje się w wytwarzaniu autobusów miejskich, które są dostosowane do potrzeb różnorodnych użytkowników w miastach. Zakład produkcyjny spółki zlokalizowany jest w Starachowicach, gdzie wytwarzane są zarówno szkielety stalowe, jak i podwozia oraz różne podzespoły niezbędne do budowy autobusów.
Warto zaznaczyć, że w latach 2003–2009 firma funkcjonowała pod nazwą MAN STAR Trucks & Buses Sp. z o.o., a jeszcze wcześniej znana była jako Star Trucks Sp. z o.o.. Ta zmiana nazw odzwierciedla rozwój przedsiębiorstwa i jego dążenie do dostosowania się do zmieniających się trendów na rynku transportowym.
Historia
Aktualna spółka MAN Bus została założona w 1999 roku jako Star Trucks Sp. z o.o. w Starachowicach. Umowa spółki została sformalizowana 24 września tego samego roku. Przedsiębiorstwo wzięło swoją tożsamość z kluczowej części majątku byłej Fabryki Samochodów Ciężarowych „Star”, która była przekształcana, sprywatyzowana, a następnie, 17 grudnia 1999 roku, nabyta przez niemiecką grupę MAN.
W 2003 roku nazwa spółki została zmieniona na MAN STAR Trucks & Buses Sp. z o.o. w Starachowicach, wcześniej używana była także forma MAN STAR Trucks & Busses do 2004 roku. Zdecydowano o budowie zakładu produkcji autobusów w Sadach koło Poznania jeszcze w 1996 roku, a dwa lata później, 7 kwietnia 1998 roku, uroczyście otworzyła fabrykę. Przed rozpoczęciem właściwej produkcji w Sadach, koncern przeprowadzał montaż ciężarówek i autobusów MAN w wynajętej hali zakładów im. H. Cegielskiego, co pozwalało na uniknięcie ograniczeń celnych. W początkowym okresie w Sadach realizowano także montaż pojazdów ciężarowych MAN.
21 stycznia 1999 roku wyprodukowano 100. autobus, a w 2000 roku, po powstaniu grupy Neoman, obejmującej część autobusową MAN AG oraz Neoplana, zapadła decyzja o ustanowieniu w Polsce centrum produkcji korpusów autobusów miejskich. W tym celu, w kwietniu 2002 roku, wyodrębniono zakład w Sadach z części handlowej, tworząc spółkę MAN Bus Polska Sp. z o.o. Do 31 lipca 2003 roku spółka MAN Bus Polska została połączona z MAN STAR Trucks & Buses, a nowa siedziba połączonych jednostek miała miejsce w Sadach. Tego samego roku oddział w Starachowicach rozpoczął produkcję szkieletów nadwozi i komponentów autobusowych, wytwarzając także szkielety pojazdów dla Neomana w Salzgitter, a także wiązki kablowe dla potrzeb innych zakładów grupy Neoman i MAN Nutzfahrzeuge A.G. W sierpniu 2003 roku klient otrzymał 1000. wyprodukowany autobus.
W 2004 roku oba zakłady uzyskały certyfikaty ISO 9001-2000, a w 2006 roku z linii produkcyjnej w Sadach zjechał pierwszy autobus miejski napędzany gazem CNG. Od roku 2003 MAN STAR Trucks & Buses jest uznawany za wiodącego producenta i eksportera autobusów w Polsce, koncentrując się tylko na autobusach miejskich.
Po przejęciu przez MAN AG, przez pewien czas fabryka Star w Starachowicach produkowała również ciężarówki, najpierw własnego projektu, a później z wykorzystaniem części koncernu MAN, w tym kabin kierowcy i silników. Jednakże, z powodu niewielkiej produkcji, która w końcowym okresie wynosiła jedynie kilkaset sztuk rocznie, w 2004 roku zdecydowano o przeniesieniu tej działalności do zakładów w Austrii w Steyr (dawne zakłady Steyr). Producing w Starachowicach ograniczył się do niewielkich ilości produkcji ciężarówek dla wojska, która zakończyła się w latach 2006-2007. W tym kontekscie, w 2007 roku zakład w Starachowicach zyskał nową rolę jako centrum kompetencyjne dla produkcji autobusów.
8 stycznia 2009 roku zaktualizowano nazwę spółki na obecną nazwę MAN Bus Sp. z o.o. Jesienią 2007 roku rozpoczęto produkcję największego autobusu miejskiego MAN Lion’s City GXL, o długości 20,45 m, który pierwszym dużym zamówieniu trafił do St. Gallen w Szwajcarii. Wszystkie autobusy przeznaczone dla tego miasta będą wyposażone w poziomy silnik MAN D20 Common Rail, spełniający rygorystyczne normy Euro 5 oraz EEV.
W ramach restrukturyzacji produkcji autobusów grupy Neoman, w latach 2008–2009 były wytwarzane modele Neoplan Centroliner N4516 (typ 486), przy czym największą liczbę tych pojazdów produkowano w 2008 roku na potrzeby dostaw do Dubaju. Po 29 sierpnia 2011 roku w fabryce w Starachowicach rozpoczęto produkcję konstrukcji nadwozia autobusów turystycznych Neoplan Cityliner i Skyliner oraz piętrowego autobusu miejskiego MAN Lion’s City DD.
Produkcja szkieletów autobusowych rozciąga się do 2400 szt./rok, podczas gdy gotowych autobusów – 1400 szt./rok. Wytwarzanie z roku na rok zwiększało się: 2001 – 247 sztuk, 2002 – 239 sztuk, 2003 – 438 sztuk, 2004 – 583 sztuki, 2005 – 624 sztuki, 2006 – 890 sztuk, 2007 – 956 sztuk, 2008 – 1353 sztuki, 2009 – 1532 sztuki, 2010 – 1267 sztuk. Oprócz gotowych autobusów, co roku produkowane są setki szkieletów z przeznaczeniem na eksport, ich ilość dla zakładów w Niemczech i Turcji z roku na rok malała: 2005 – 456 sztuk, 2006 – 381 sztuk, 2007 – 281 sztuk, 2008 – 117 sztuk. Firma wytwarza także kompletne podwozia przeznaczone na eksport, w tym: w 2008 roku – 858 sztuk, w 2009 roku – około 300 sztuk, a w 2010 roku – ponad 600 sztuk.
Eksport gotowych autobusów wzrastał stopniowo: 2001 wyniósł 119 szt., 2002 – 132 szt., 2003 – 368 szt., 2004 – 550 szt., 2005 – 548 szt., 2006 – 777 szt., 2007 – 907 szt., 2008 – 1347 szt., 2009 – 1504 szt., 2010 – 1169 sztuk. Zakład MAN w Starachowicach dysponuje także nowoczesną instalacją do katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL), spełniającą najwyższe standardy w zakresie zabezpieczeń antykorozyjnych.
W 2016 roku zamknięto zakład w Sadach, a rok później, w 2017 roku, siedziba spółki została przeniesiona do Starachowic, gdzie utworzono oddział w Poznaniu. Od 2019 roku w dawnym zakładzie w Sadach kontynuowany jest jedynie marginalny montaż autobusów.
Aktualna oferta
Obecnie MAN oferuje szeroki wachlarz nowoczesnych autobusów, które są dostosowane do różnorodnych potrzeb transportowych. Poniżej przedstawiamy dostępne modele:
- man lion’s city,
- man lion’s city g,
- man lion’s city gl,
- man lion’s city gxl,
- man lion’s city ll,
- man lion’s city m.
Przypisy
- Redakcja, Część produkcji starachowickiego MANa przeniesiona pod Poznań? Mamy oficjalne stanowisko firmy [online], Echo Dnia, 07.11.2019 r. [dostęp 23.03.2020 r.]
- Protest w Starachowicach. Załoga MAN Bus mówi dość! [online], motoryzacja.interia.pl [dostęp 26.03.2018 r.]
- Jarosław Brach. Zakupy średnich i ciężkich pojazdów użytkowych przez Siły Zbrojne RP w roku 2003. „Nowa Technika Wojskowa”. 7/2004, s. 32, 2004 r. Warszawa: Magnum-X.
- Jarosław Brach. Zakupy średnich i ciężkich pojazdów użytkowych przez Wojsko Polskie w 1999 r. „Nowa Technika Wojskowa”. 3/2000, s. 16, 2000 r. Warszawa: Magnum-X.
- Model ten miał swoją światową premierę w trakcie targów Transexpo w Kielcach, we wrześniu 2007 r.
- Jarosław Brach. Produkcja autobusów w Polsce w 2010 r. Infobus, 26.01.2011 r. [dostęp 08.02.2011 r.]
- Aleksander Kierecki: Eksport autobusów w 2009 roku. InfoBus, 21.01.2010 r. [dostęp 18.02.2010 r.]
- Aleksander Kierecki: Produkcja autobusów w Polsce w 2009 roku. InfoBus, 21.01.2010 r. [dostęp 18.02.2010 r.]
- Aleksander Kierecki: Turystyczne Neoplany ze Starachowic?. InfoBus, 04.08.2010 r. [dostęp 02.07.2011 r.]
- Ewelina Jamka: Starachowice rozpoczęły produkcję turystycznych korpusów. InfoBus, 01.09.2011 r. [dostęp 01.09.2011 r.]
- Dane firmy analitycznej JMK z Wrocławia, prowadzącej serwis „Infobus”. Serwis autobusowy „Infobus” w ramach serwisu „Transinfo”.
- MAN w Polsce » Lokalizacje » Starachowice, www.truck.man.eu [dostęp 22.03.2019 r.]
- Odpis pełny z Krajowego Rejestru Sądowego nr KRS 0000003195 [dostęp 22.03.2019 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Inne obiekty":
Stadion Miejski w Starachowicach | Młynówka (dopływ Kamiennej) | Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach | Muzeum Regionalne PTTK w Starachowicach | Specjalna Strefa Ekonomiczna Starachowice | Starachowicka Kolej Wąskotorowa | Star Starachowice | TSR Martenowska | Nadleśnictwo Starachowice | Cmentarz żydowski w Starachowicach | Lądowisko StarachowiceOceń: MAN Bus